واحد فناوري اطلاعات و سلامت بيمارستان تخصصي چشم خاتم الانبياء (ص) مشهد

 

 

واحد فن آوری اطلاعات

اين واحد درجهت حفظ ، پشتيباني و ارتقاء خدمات مربوط به فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات بيمارستان تلاش و فعاليت مي نمايد که شامل اقدامات و فعاليت در زمينه هاي زير ميباشد.

الف –نرم افزار :‌ شامل HIS ، نرم افزارهاي اداري ( اتوماسيون ، حسابداري ، انبار و ... ) و نرم افزارهاي لازم كه در كميته هاي مختلف بيمارستان مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

ب- سخت افزار : شامل نظارت بر خريد ، پيكربندي و ارتقاء ، سرويس هاي دوره اي و ...

ج –شبكه : شامل گسترش شبكه ، حفظ و نگهداري و ارتقاء سخت افزار مربوط و ...

د –سايت بيمارستان :‌ دريافت اطلاعات از واحد ها ، تأييد و به روز رساني و اطلاع رساني به پرسنل و ساير مخاطبين و مراجعين ، خصوصاً بيماران گرامي

 

واحد HIS

اهم فعالیتهای HIS



1   تسهیل در روند  جمع آوری داده ها با شناسایی چالش های جمع آوری
2 بررسی و نظارت بر صحت و ارتقاءکیفیت داده ها با بررسی فرایندهای سیستمی ثبت اطلاعات در HIS(کارايي- اثر بخشي - رضايت کاربران و در صورت نیاز انجام بهینه سازی)
3 بررسی درصد کامل بودن ایتم های اطلاعاتی مورد نیاز جهت ارائه گزارشات
4 شناسایی  گزارشات مديريتي مورد نیاز مديران مرکز ( شامل  گزارشات روتين ،گزارش موارد استثناء ، گزارش موارد خاص و... )
5  تعیین سطوح دسترسی و امنیت داده ها(فرایند درخواست اطلاعات –چه کسانی به اطلاعات دسترسی داشته باشند–از طریق اتوماسیون و با دستور مدیریت)
6  تعریف و ویرایش بانک اطلاعاتی کارکنان در مورد شروع بکار، اتمام کار و یا جابجایی بین بخشی
7  نظارت و کنترل بروز رسانی دوره ای نرم افزار HIS  طبق اعلام و هماهنگی با واحد فناوری دانشگاه
8  اطلاع رسانی آخرین تغییرات نرم افزارHIS به صورت فایل های آموزشی
9  اعلام خطا،پیگیری بهینه سازی و موارد جدید   HIS از طریق سامانه پیگیری درخواست ها(شیرپوینت) دانشگاه
10  ارزيابي کارایی و کاربردی بودن گزارشات اخذ شده از HIS
11 ارائه اطلاعات به محققان داخل و خارج بيمارستان با توجه به توانایی و قابلیت های سیستم طبق درخواست و نامه رسمی
12 بهينه سازي قابليت هاي داشبورد مديريتی (طراحی داشبورد های اختصاصی)

واحد پذیرش و مدارک پزشکی

 

 

هدف استراتژيکي : ارائه خدمات به بيماران به صورت اورژانس و عادي ، سرپايي وبستري در حيطه مقررات بيمارستان

  -- قسمت پذيرش اين بيمارستان  شامل  :

پذيرش اورژانس : اين قسمت به صورت شبانه روزي فعال مي باشد و امور مربوط به مراجعين درمانگاه اورژانس بيمارستان را انجام ميدهد.

  • شماره تلفن داخلي اين قسمت 113 مي باشد.

پذيرش بستري: اين قسمت  ازساعت 7صبح الي 14 هر روز( به جز روزهاي تعطيل )  فعال مي باشد و  امور مربوط به پذيرش بيماران بستري را انجام ميدهد.

  • شماره تلفن داخلي اين قسمت 226  و 227ميباشد.

پذيرش سرپائي درمانگاه هاي تخصصي :  اين قسمت  در دو شيفت صبح و عصر فعال مي باشد و شيفت صبح از ساعت 7 الي 14 و شيفت عصر ازساعت 15 الي 21 فعال مي باشد وامور مربوط به پذيرش و صدور قبض و نوبت دهي  مراجعين سرپائي را انجام مي دهد. در شيفت عصر خدمات به شكل كلينيك ويژه انجام مي شود.

  • شماره تلفن داخلي اين قسمت 224 مي باشد.

--      اهم اقدامات انجام شده :

- راه اندازی فضای جدید برای پذیرش بستری ،اورژانس ، سرپایی

- آموزش و توجيه پرسنل پذيرش و پرسنل جديدالورود

- تهيه تراکت هاي مربوط به اطلاع رساني و راهنمايي بيماران

- اطلاع رساني در زمينه پذيرش و شرايط گرفتن رضایت اعمال جراحی

- اعلام کتبي مشکلات واحد پذيرش ( اعم از تجهيزات ، نيروي انساني و...) به مديريت محترم بيمارستان

- راه اندازي پرينتر دستبند شناسایی بیمار، سيستم فراخوان نوبت دهي

- تفکیک  واحد پذیرش از صندوق

- تهیه مجموعه ای از عناوین اقدامات چشم پزشکی  بر اساس  کتاب ارزش نسبی و تفکیک آن بر اساس  بیمه و آزاد

 

واحد بايگاني مدارک پزشکی

 

 

هدف استراتژيکي : نگهداري سيستماتيک پرونده هاي پزشکي به نحوي که در کوتاهترين زمان ممکن براي استفاده کنندگان مجاز قابل دسترس باشد

--      اهم فعاليتهاي انجام شده :

- با توجه به کمبود فضاي فيزيکي جهت استفاده مطلوب و علمي از اين فضا سيستم شماره دهي سريال واحد، جايگزين روش قبلي گرديد

- تهيه يونيت هاي ريلي جهت فايلينگ پرونده

- طراحي فرم درخواست مدارک جهت درخواست هاي شخصي بيماران

- ایجاد فضای مجزا برای نگهداری پوشه های پرونده بستری و پوشه های پرونده سرپایی

   اين قسمت در دو شيفت صبح و عصر ازساعت 7 الي 19 فعال ميباشد.

  • تلفن داخلي بايگاني بستري مدارك پزشكي شماره  252 و تلفن داخلي بايگاني سرپائي 251 ميباشد.

 

 

واحد آمار

 

هدف استراتژيکي : تدوين اطلاعات آماري بيماران و بيمارستان ، بررسي و آناليز آنها ، ارائه به مديران سازمان جهت استفاده در تصميم گيريها درراستاي  ارتقاء سطح کيفي خدمات ارائه شده و در نهايت دستيابي به کيفيت مطلوب

--      اهم فعاليتهاي انجام شده :

- تهيه و ارسال آمار درخواستي از معاونتهاي مختلف دانشگاه علوم پزشکي در مدت زمان مشخص شده

- تدوين و ثبت آمار ماهيانه در سامانه هاي اداره آمارو آواب

- ساماندهي آمار موجود و بايگاني آمار

- طراحي فرم هاي آماري سالانه جهت مجموع فعاليت هاي تمامي واحدهاي فعال بيمارستان اعم از بخش ها ، درمانگاهها ، پاراکلينيک ، در آمد ، مددکاري و ...

- اطلاع رساني و مکاتبه با مسئولين بخش هاي بيمارستان در مورد اهميت دقت در آمار استخراج شده در واحدهاي مربوطه و ارسال آن در مدت زمان معين شده به واحد آمار بيمارستان

- اصلاح برخي فرم هاي آماري و تنظيم فرم هاي داخلي به اقتضاي نياز بيمارستان

- کنترل آمار استخراج شده در بخش ها و تذکر در صورت اختلاف هاي آماري

- اطلاع رساني به مسئولين بخش ها در خصوص بخشنامه هاي ارسالي از سوي اداره آمار معاونت پژوهشي دانشگاه علوم  پزشکي

- همکاری درارائه آمارهای مورد نیاز واحدهای مختلف از جمله آمارمورد نياز دفتر بهبود كيفيت ، تحول سلامت و ....

- ارائه گزارشات آماري مهم در جلسات مربوطه در راستاي افزايش سطح کيفي خدمات درماني ارائه شده ، جذب درآمد و...

  • تلفن داخلي اين قسمت 228 مي باشد. 

تلفن های تماس


در اين واحد افراد ذيل مشغول انجام وظيفه هستند :

تلفن تماس مستقيم 37289910
 
علي اكبر صديقي ( كارشناس و مسؤول HIS و امور برنامه نويسي )
تلفن تماس 37281401 داخلي 412 Seddighiaa1[@]mums.ac.ir
 
رسول حسين پور (‌كارشناس و مسؤول فناوري اطلاعات و امور سخت افزار و شبكه )
تلفن تماس 37281401 داخلي 212 Hoseinpourr2[@]mums.ac.ir